Урахування віку дітей, розподіл занять.
Дана програма розрахована на дітей 5-6 го року життя. Заняття тривають 8 місяців - з вересня по травень, загальний обсяг - 36 практичних занять, тривалість кожного від 25 – 35 хв. , згідно з орієнтовним розподілом організації навчально-пізнавальної діяльності ДНЗ, заняття проводяться 1 – 2р. на тиждень.
Мета:
- викликати бажання спілкуватися з красою, насолоджуватися процесом створення краси;
- познайомити з різними техніками малювання; навчити правильно користуватися інструментами;
- ознайомити з розмаїттям кольорів і відтінків;
- учити відчувати зв’язок між собою і навколишнім світом.
Завдання:
- сприяти вихованню творчої особистості;
- здійснювати всебічний розвиток дитини;
- розвивати асоціативно-образне мислення творчі здібності;
- ознайомити з художніми засобами та прийомами малювання;
- стимулювати інтерес і бажання займатися зображувальною діяльністю;
- розвивати творчу уяву, фантазію, вміння бачити незвичайне в плямах, випадкових відбитках;
- створювати цікаві образи, композиції;
- виховувати бажання працювати колективно та вміння доводити розпочату до кінця, отримувати задоволення від своєї роботи;
- виховування художнього смаку й почуття гармонії.
Зміст програми
Віковий розподіл технік
В даний час в програмі використовуються техніки, які пропонуються з молодшого і середнього дошкільного віку, але вони також цікаві і можливі для дітей старших дошкільників. І ті техніки, які доцільні лише в старшому віці.
У молодшому віці - різновиди кляксографії, малювання долоньками, пальчиком, кулачком, відтиснення зім'ятим папером, поролоном, сірниковою коробкою, «печатками».
Середній дошкільний вік - до вищезазначених додаємо відбиття листям, малювання жорстким напівсухим пензлем, восковою крейдою чи свічкою, малювання з використанням шаблонів та трафаретів, набризк.
Старший дошкільний вік - крім уже відомих дітям технік, використовуємо нові - малювання свічкою з пропискою аквареллю, гуашшю, граттаж (гравіювання), пуантилізм, пастель, малювання по вологому, акватипія предмета, пейзажна, роздмухування крапель, ниткографія, батик.
Орієнтовне перспективне планування
Місяць |
№ |
Тема заняття техніка |
Освітні завдання |
Художній матеріал |
|||
Вересень |
1 |
Вдячність літечку |
Викликати в дітей бажання передавати вдячність літу малюнком. Нагадати техніку знайомим художнім матеріалом. |
Кольорові олівці, фломастери, воскові крейдочки |
|||
|
2 |
Клякса - малякса |
Ознайомити з технологією та прийомами «кляксографії» Дати змогу малятом побачити, що злиття кількох фарб зумовлює казкові перетворення, відкриває простір фантазії. Заохочувати змішувати і добирати фарби. Розвивати відчуття кольору, збагачувати уявлення про колірну гаму. |
фарби |
|||
|
3 |
Чарівна квітка (з половинки ціле) |
заохочувати створювати композицію, використовуючи при цьому малювальний прийом - з половинки ціле. Розвивати фантазію, художні здібності і творчий підхід. |
фарби |
|||
|
4 |
Чудові квіти малювання долонею, ребром та пальцями рук |
Заохочувати малювати квіти долонею, ребром долоні, подушечками пальців і суглобами зігнутих пальців. |
набір гуашевих фарб |
|||
Жовтень |
5 |
Смачний натюрморт (пуантелізм) |
заохочувати дітей малювати з натури натюрморт з фруктами, познайомити з пуантелізмом (заповнення площини крапками патчком, від світлого до теплого кольорів) |
фарби, вушні палички |
|||
|
6 |
Дружна сімейка (штампування картоплею) |
вдосконалювати навички дітей при малюванні в техніці «штампу». Розвивати вміння створювати композицію. |
гуашеві фарби для штампу, картопля різної величини розрізана навпіл
|
|||
|
7 |
Дерево 3 осінньою шапкою (тампонування) |
познайомити з технікою тампонування в малюванні крони дерев, кущів, трави. Закріпити відтінки теплих кольорів |
губки гуашеві фарби |
|
||
|
8 |
Осінь - чарівниця (друкування листям) |
заохочувати дітей створювати осінні композиції за допомогою відбитків листя. Вчити складати композицію з осінніх листочків різних за кольором, формою і величиною. |
гуашеві фарби засушені листочки різні за величиною і формою |
|
||
Листопад |
9 |
Спалах хризантем (воскографія) |
показати дітям красу хризантем, учити розуміти мову квітів у барвах, формах, ароматах. Викликати надхнення і бажання виразити свої враження в натюрморті сполучених технік акварелі і воскових крейдочок |
воскові крейдочки акварель |
|
||
|
10 |
Пишається над водою червона калина (монотипія, відбиток у воді) |
познайомити дітей з технікою монотипія (відбиток у воді). Закріпити вміння малювати дерева, кущі, потім згинати листи аркуша навпіл і робити відбиток на другий зволожений бік аркуша. Розвивати вміння будувати композицію |
фарба акварель, губкиї |
|
||
|
11 |
Туманний ранок (пастель) |
Показати дітям красу осіннього туману. Познайомити дітей із пастеллю, технікою малювання нею. Спонукати передавати особливості пізньої осені в малюванні пастеллю. Розвивати естетичну насолоду від творів живопису, музики, поетичного слова, акуратність під час малювання. |
акварельні фарби пастель |
|
||
|
12 |
Пухнаста тваринка (набивання) |
Ознайомити з анімалістичним жанром. Заохочувати малювати пухнастих тварин у техніці набивання. Розвивати творчу уяву, дрібну моторику рук |
набір гуаш.фарб чорна туш, пензлики для клею |
|
||
Грудень |
13 |
Візерунок на вікнах (воскографія) |
Зацікавити дітей створенням чарівного малюнка - невидимки у техніці малювання свічкою. Показати дітям красу морозних узорів і викликати бажання фантазувати. Спонукати складати абстрактивні узори засобом «не відриваючи руки». Восковою крейдочкою або свічкою, зафарбувати аркуш аквареллю. |
гуаш синього або фіолетового кольорів; свічки губки |
|
||
|
14 |
Зоряна ніч (воскографія) |
Удосконалювати вміння у техніці воскографії. Промальовувати композицію простим олівцем, обведення свічкою, зафарбувати аркуш аквареллю. |
гуаш синього або фіолетового кольорів; свічки; губки; пр. олівець |
|
||
|
15 |
Про що мріють зимові дерева (тампонування, роздмухування плям) |
Познайомити з технікою роздмухування плям в одному напрямку через трубочку, одержуючи стовбур дерева або куща, штампонувати крону дерева, сніг навколо. Познайомити з відтінками білого кольору, з їх утворенням. |
набір гуашевих фарб, губка, трубочка, м. ложечка |
|
||
|
16 |
Зелене диво малювання (зубною щіткою, набризк) |
Показати красу вічнозеленого дива, спонукати відтворювати його особливості в малюнку за допомогою жорсткого пензля або зубної щітки. Доповнюючи сюжет в техніці набризк |
набір гуаш, фарб, пензлик для клею або зубна щітка, стек. |
|
||
|
17 |
Новорічна казка (різні техніки) |
Згадали красу новорічного свята. Заохочувати колективно створювати малюнок, комбінуючи різні технології малювання |
пестель, кольорові крейдочки, воскові крейдочки, акварель, гуаш, тампончик із поралону, олівці |
|
||
Січень |
18 |
Різдвяна ніч (воскографія) |
Познайомити із святковими традиціями Різдва, показати дітям красу любові в природі та мистецтві. Викликати бажання передавати свої почуття в малюнку, поєднуючи техніку малювання аквареллю і восковими крейдочками. |
акварель, воскові крейдочки |
|
19 |
Зимові фантазії акватипія (предмет) |
Познайомити з технікою малювання «акватипія». Заохочувати створювати палітру з відтінків білого кольору, бачити у відбитках щось знайоме, домальовувати деталі. Розвивати уяву, творчість, бажання експериментувати у цій техніці. |
аркуш синього або фіолетового кольору, розчин мила, клейонки або пластик, гуашеві або акварельні фарби. |
|
20 |
Зимові фантазії (сюжет) |
Продовжувати працювати в техніці «акватипія», накладаючи на весь пластик розчин мила і розфарбовувати його для майбутнього зимового пейзажу. Домальовувати потрібні деталі. Розвивати асоціативну уяву, фантазію |
аркуш синього або фіолетового кольору, розчин мила, клейонки або пластик, гуашеві або акварельні фарби. |
Лютий |
21 |
Зайчик і місяць (пастель) |
Продовжувати малювати пастеллю, технікою малювання нею. Спонукати передавати в малюнку особливості зайчика. Виховувати бережне ставлення до малюнка, акуратність під час малювання. |
пастель, акварель |
|
22 |
Зимова ніч (граттаж) |
Познайомити з технікою гравіювання, заохочувати створювати зимовий нічний пейзаж. Вчити видряпувати задумані предмети |
білий картон, свічка, синя чи чорна туш, рідке мило, списана ручка |
|
23 |
Свято Валентина (граттаж) |
Познайомити з історією свята Валентина. Продовжувати працювати у техніці граттаж, учити прикрашати візерунками листівки засобом видряпування. |
заготівки листівок, вирізані у формі серця, свічка, червона синя туш, дротик (або списана ручка) |
|||
|
24 |
Улюблена іграшка (ниткографія) |
Ознайомити дітей з технікою малювання ниткографія. Спонукати дітей бачити образи в абстрактному зображенні, домальовувати деталі. Викликати інтерес до експериментування з різними образотворчими матеріалами. |
відрізок грубої нитки 25-30 см. набір гуашевий, акварельні фарби |
|||
Березень |
25 |
Букет квітів (роздмухування крапель) |
Познайомити дітей з осЬбливостями весняних фарб. Заохочувати малювати букет для матусі з допомогою роздмухування крапель фарб, домальовувати листочки і стебла. |
набір фарб, трубочка, м. ложечка |
|||
|
26 |
Дерево пробуджується (монотипія відбиток у воді) |
Показати красу ранньої весни на пробудженні дерев. Заохочувати малювати на одній частині аркуша, потім робити відбиток на другий зволожений, бачити відображення дерев в талій воді. |
фарби акварель, губка |
|||
|
27 |
Приліт птахів (пастель) |
Продовжувати малювати пастеллю. Заохочувати передавати в малюнку різні рухи птахів. Виховується акуратність під час малювання. |
пастель |
|||
|
28 |
Прикрасимо сукню Весни (різні техніки) |
Заохочувати дітей створювати візерунки на площині за допомогою штампів, самостійно добирати та підбирати кольори та елементи декору. |
воскові крейдочки акварель гуаш тампончики із поролону олівці |
|||
Квітень |
29 |
На загадковій планеті (по вологому) |
Заохочувати дітей самостійно створювати фантастичне зображення невідомої планети у техніці малювання «по мокрому», отримувати малюнки з колірними переходами, нечіткими контурами й доповнювати деталями або цілими об’єктами після висихання аркушу. |
акварельні фарби губки фломастери |
|
||
|
ЗО |
Царство золотої рибки (акватипія) |
Заохочувати зображувати золоту рибку в підводному царстві, створювати і прикрашати акватипію декоративним малюнком. Удосконалювати навички декорування пальчиком, древком і ворсом пензлика. |
набір фарб розчин мила пластик |
|
||
|
31 |
Дерева у цвіту (набивання та малювання квачиком) |
Удосконалювати навички роботи у техніці набивання та малювання квачиком. Викликати захоплення від квітучої землі. |
набір гуаш, фарб., пензлики для клею, кавчики |
|
||
|
32 |
Чому сміються тюльпани (малювання пальчиком, долонею, ребром) |
Захопитись красою тюльпанів, заохочувати малювати їх пальчиком, долонею і ребром долоні. Спонукати до самостійного утворення червоних відтінків |
набір гуашевих фарб |
|
||
Травень |
33 |
Березовий гай (пуантелізм) |
Заохочувати зображувати особливості характеру берізки в пейзажі в техніці пуантелізма |
гуашеві фарби, вушні палички |
|
||
|
34 |
Дружба кольорів у бузку (акватипія) |
Заохочувати малювати букет квітів, поєднуючи техніку акватипію і домальовування пензликом. Закріпити створення лагідного і ніжного бузкового кольору |
набір гуашевих фарб, розчин мила, пластилін |
|
||
|
35 |
Метелик (батик) |
Познайомити з технікою малювання по тканині «БАТІК» Заохочувати зафарбовувати предмет спец, фарбами, (або акварельними), |
рамка та п’яльця, резерв, пр.олівець |
|
||
|
|
|
вдивляючись в їх цікаве розтікання і поєднання кольорів |
|
|
36 |
Квітка (батик) |
Продовжувати працювати в техніці батик |
рамка та п’яльця, резерв, пр.олівець |
Результативність:
дитина отримує позитивні емоції;
дитина активізує художній потенціал;
привчається до творчості;
розвиває самостійність;
розвиває уявлення;
дрібну моторику рук;
проявляє індивідуальність (немає однакових робіт);
позбувається психологічних меж, страхів (раптом не вийде так, як потрібно).
Якщо ми навчимо дітей помічати красу навколо себе, бачити незвичайне у звичайнісінькому, дивуватися, захоплюватися красою, то подаруємо майбутньому людей, спроможних оберігати світ як диво і створювати красу своїм життям.
Прекрасна людина, яка створює красу! А дитина, яка живе у світі лише 5 років і вже відчула його красу, увібрала її у свою душу і відтворила свої почуття у малюнку - це справжній талант! Ці малюнки - шедевр.